På H.C. Andersen Skolen i Odense kan udskolingseleverne med arabisk og somalisk baggrund vælge en sproglinje med udgangspunkt i deres modersmål.
Antorini: Valgfag i indvandrersprog skal styrkes
Dansk Folkepartis uddannelsesordfører Alex Ahrendtsen er på stikkerne, efter at have fået nys om, at undervisningsministeren går med tanker om at udbrede valgfag i indvandrersprog og gøre fagene til prøvefag.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Alex Ahrendten (DF) har bedt Christine Antorini forklare, hvorfor hun på en konference om tosprogede tidligere på måneden foreslog at gøre indvandrersprog til prøvefag.
"Hvorfor vil ministeren arbejde for, at indvandrersprog som valgfag udvides på skolerne fra 7. klasse, så tosprogede elever kan tage afgangseksamen i deres modersmål og få styrket deres tosprogethed, sådan som ministeren tilsyneladende har foreslået på Comwell-konference den 8. marts 2012?", spørger Dansk Folkepartis uddannelsesordfører.
Christine Antorini svarer, at hun finder faget og dets formål interessant. Det ærgrer hende, at så få skoler udbyder valgfag i sprog som arabisk og tyrkisk, eller for den sags skyld portugisisk.
"Jeg mener, at alle fremmedsprog er interessante, og vores målsætning i regeringen er, at alle elever i folkeskolen får mulighed for at vælge tre fremmedsprog", siger Christine Antorini til folkeskolen.dk
Et prøvefag
I dag har skolerne først mulighed for at udbyde valgfag fra 8. klasse. Det kræver imidlertid tre års undervisning før et fag kan blive prøvefag. Derfor vil Christine Antorini se på, om ikke sprogfagene kunne fremrykkes til 7. klasse.
"Det ville motivere eleverne, når de også kan tage en afgangsprøve i faget", siger undervisningsministeren, mens Alex Ahrendtsens store frygt er, at man hermed er på vej til at genindføre modersmålsundervisningen.
"De skal blive bedre til dansk. Mange af dem er danske statsborgere, og danske statsborgere, der ikke engang behersker dansk, det er jo en katastrofe", siger han.
Det handler om fagets status
Det er småt med skoler, der udbyder andre fremmedsprog end tysk, fransk og spansk. Kinesisk er dog begyndt at dukke op enkelte steder.
Men på Abildgårdskolen i Odense udbyder man arabisk som valgfag for 8.-9. årgang. Skoleleder Allan Feldskou ville gerne kunne tilbyde faget allerede fra 7. klasse og håber derfor på en lovændring.
"Der startede 12-14 elever på holdet, men i dag er der kun otte. Det er svært at motivere eleverne til at prioritere faget, når det ikke er et prøvefag. De springer fra, fordi de hellere vil koncentrere sig om de fag, de skal til eksamen i om et øjeblik", fortæller Allan Feldskou. Han bekræfter altså Christine Antorinis idé om, at et prøvefag vil tiltrække sig elevernes opmærksomhed.
Alex Ahrendtsen derimod er skeptisk over for at sende tosprogede elever i erhvervspraktik med sigte på at styrke begge deres sprog.
"Jeg ved godt, at skoler med mange indvandrere har et ønske om, at eleverne kan få lov at bruge deres arabiske i undervisningen, men det er altså ikke godt. Det er de samme elever, der har store problemer på dansk. De får en elendig afgangseksamen og mange er funktionelle analfabeter.
Jeg er bange for, at vi ved at imødekomme deres krav, understøtter en retning, hvor de ikke behøver gøre sig umage på dansk", siger han
Et udspil til styrkelsen af sprog i folkeskolen vil blive en del af den folkeskolereform, regeringen er klar med til efteråret.
Læs mere
Læs Ahrendtsens spørgsmål og Antorinis svar her.
Faghæfte 31 om indvandrersprog.