Anmeldelse

Kroppen i læringsrum

Kroppen i læringsrum

Mange lærere i folkeskolen beskæftiger sig dagligt med kropsbasis, kropsbevidsthed, kropserfaringer, kropsforståelse, kropslighed, kropsduelighed - altså krop og læring i mange afskygninger. Her er et materiale, der arbejde i dybden med emnet både teoretisk og i praksis. Et meget kvalificeret bud på at forstå og diskutere sammenhængen mellem krop og læring.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne bog er en antologi, hvor en lang række fagrelevante forfattere bidrager med artikler, der beskæftiger sig med krop og læring. Efterhånden er der mange i skoleverdenen, som arbejder med sammenhængen mellem krop og læring - og giver eleverne "spillerum" til at udvikle sig i samspillet mellem det læringsrum, de befinder sig i, og den kropslighed, den enkelte skaber for sig og sammen med andre.

Fakta:

Titel: Kroppen i læringsrum

ISBN: 9788790220945

Pris: 168 kroner

Sider: 136 sider

Type: Bog

Forlag: Unge Pædagoger

Mange lærere i folkeskolen beskæftiger sig dagligt med kropsbasis, kropsbevidsthed, kropserfaringer, kropsforståelse, kropslighed, kropsduelighed - altså krop og læring i mange afskygninger. Her er et materiale, der arbejde i dybden med emnet både teoretisk og i praksis. Et meget kvalificeret bud på at forstå og diskutere sammenhængen mellem krop og læring.

Bogen »Kroppen i læringsrum« er en antologi, der bygger på syv forskellige artikler, som alle har det grundlæggende udgangspunkt, at krop og tanke ikke adskilles - kroppen skal forstås som et sammenhængende hele. Det teoretiske udgangspunkt er inspireret af Maurice Merleau Pontys tanker om det kropsfænomenologiske som en slags centrum for tanke og handling. Det, man kunne kalde den levende krop.

Bogens bidragydere er blandt andre: Jan Bengtson, Gunn Engelsrud, Reinhard Stelter, Helle Winther, Lone Friis Ting, Nina Billenstein Schriver og Mette Schmidt. Alle de forskningsbaserede artikler har fokus på kroppens betydning for læring og prøver at åbne dette vigtige felt for læseren. Artiklerne bærer i høj grad præg af faglig præcision og indsigt, der tager læseren med i dybden på dette væsentlige felt. »Kroppen i læringsrum« har også en række gode litteraturlister, der afslutter alle artiklerne, og som giver læseren en faglig mulighed for at gå et 'spadestik' dybere.

Projektet med bogen er startet som et tværprofessionelt forskningsprojekt om kropslighed på University College Sjælland, hvor de mellemlange videregående uddannelser ville undersøge sammenhængen mellem krop og læring. Deriblandt læreruddannelsen og pædagoguddannelsen.

Derfor kan bogen varmt anbefales til alle lærere og lærerstuderende, der har interesse i dette område. Artiklerne »Fremtidens læreres kvalifikationer« af Jan Bengtsson, »Kropslig-æstetisk læring« af Reinhard Stelter, »Om at lære fra kroppen på professionsuddannelser« af Mette Schmidt med flere, »Krop og læring« af Gunn Engelsrud og »Bevægelse i natur« af Nina Billenstein Schriver har faglige indholdsområder, der giver anledning til refleksion for alle lærere og studerende, som er optaget af krop og læring i skolen - set i både en teoretisk og en praktisk sammenhæng.