Anmeldelse

Psykologi i skolen

Psykologi i skolen

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ærlig snak om et kompliceret lærerliv kunne sagtens have været en alternativ titel på denne fremragende bog, som anmelderen har haft svært ved at slippe. Bogen tager udgangspunkt i en lang række hverdagssituationer og kommer godt rundt om alle facetter ved det at være lærer i en moderne folkeskole. Det er en meget anderledes psykologigrundbog end dem, jeg læste, da jeg gik på lærerseminariet, og det slog mig, at for at være en "god nok" lærer så skal der styr på tre vigtige kompetenceområder: være, kunne og gøre. Traditionelt har seminarierne gjort lærerne dygtige til at kunne alt, hvad der handler om specifik faglig viden om fag, om børns udvikling, planlægning, gennemførelse og opdragelse; og så har man tidligere ment, at så var man fuldbefaren lærer, hvilket man helt tydeligt ikke er. At mange lærere mister grebet, mister selvtillid og må sygemeldes, handler også om, at mange af os ikke har lært tilstrækkeligt om være- og gøre-kompetencerne, der omhandler lærerens selvopfattelse og selvindsigt, og om at kunne varetage de mange uforudsete (her og nu-konflikter) opgaver i en skolesammenhæng.

Fakta:

Titel: Psykologi i skolen

ISBN: 9788741255323

Pris: 325 kroner

Sider: 324 sider

Type: Bog

Forlag: Hans Reitzels Forlag

Det har været tankevækkende at få et nyt og optimistisk syn på skolens fremtid, om at kunne se mulighederne og italesætte den positive udvikling, hvordan man holder styr på gruppedynamikker, hvordan man samarbejder med forældre, hvordan man samarbejder med kolleger, hvordan man får styr på adfærd, får styr på kønsidentiteter og forskellige kulturelle særpræg, at alle bliver set, hørt og mødt på de områder, hvor de har brug for at blive mødt. Der er et kapitel om, hvornår man skal høre alarmklokkerne ringe, og endelig en epilog om, at læreren skal kunne gå glad hjem fra arbejde.

Det er en meget bemærkelsesværdig bog, som jeg har brugt lang tid på at fordøje. Jeg ville ikke haste mig igennem, men langsomt og sikkert suge hver enkelt bid til mig, så jeg fik så meget som muligt med af bogens mange guldkorn.

Bogen er intet mindre end en gave til enhver lærerstuderende og den lidt modløse lærer. Der er sunde og gode vitaminer i bogen for alle pengene, og min varmeste anbefaling er herved givet videre.