Anmeldelse
De magiske briller
De magiske briller
Gennem mange år har Danida produceret et læremiddel til indskolingen i forbindelse med Børnenes Ulandskalender. I år handler det om vestafrikanske Sierra Leone, og Arnie og Sarah på ti år er hovedpersoner i Carl Quist-Møllers fortælling.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
50 år. Så længe har vi kunnet købe "Børnenes Ulandskalender", hvor overskud fra salg går til et projekt i et af verdens ulande. Gennem mange år har Danida produceret et læremiddel til de første klassetrin i forbindelse med ulandskalenderen, og i år handler det om det vestafrikanske land Sierra Leone.
Fakta:
Titel: De magiske briller
Forfatter: Carl Quist-Møller, Mikala Klubien
Illustrator: Jørgen Schytte
ISBN: 9788770875271
Pris: 98 kroner
Sider: 62 sider
Type: Bog
Forlag: DanidaUdenrigsministeriet
Vi befinder os i provinsbyen Kailahun i den østlige del af landet. Arnie og Sarah på ti år er veninder og hovedpersoner i elevbogen, og gennem fortællingen og de mange fotos følger vi livet i denne støvede by tæt ved grænsen til nabolandet Guinea. Under den ti år lange borgerkrig var netop denne by oprørernes højborg, og det er på mange måder stadig med til at præge hverdagen for dens indbyggere.
Gennem en fabulerende fortælling får eleverne en første, blid indføring i et fattigt og hårdt plaget uland, uden at de på dette niveau konfronteres direkte med borgerkrig, børnesoldater, omskæring af kvinder og mange andre grusomheder. Efter en kort introduktion til landet, byen og de to veninder hører vi om de magiske briller.
Indholdet fremstår primært som en god og generel fortælling, der illustrerer håndtering af konflikter og venskaber mellem børn med gode muligheder for identifikation for danske elever. Selv om der i forløbet via både tekst og illustrationer er antydet fagligt indhold om for eksempel klima, bebyggelse, miljø, slavehandel, krig, landbrug, skoleliv, religion, familieliv og dagligdag, så er fortællingen i særlig grad primært tænkt anvendt i danskfaget, hvor den på de yngste klassetrin bedst egner sig til oplæsning og billedkig. Men den fortjener også at indgå mere bevidst i flerfaglige sammenhænge.
Som underviser i for eksempel matematik eller natur/teknik skal man yde en indsats for at få trukket mere fag-faglige forhold ud af fortællingen for at sikre, at der sker en egentlig ulandsformidling som led i kravet om at inddrage den internationale dimension. Danskfaglighed gør det ikke alene, men hertil er der solid baggrund at hente i den medfølgende lærervejledning.
I et flerfagligt samarbejde kan fortællingen for eksempel bruges som en oplagt mulighed for at få opfyldt mange af de internationalt rettede trinmål i et fag som natur/teknik. Derved kan dette materiale være med til at klæde eleverne bedre på til senere at arbejde videre med udviklingsproblematikken op gennem skoleforløbet.
Til den flerfaglige brug af elevbogen er der god hjælp at hente i medfølgende materialer som anskuelige og fremragende film fra miljøet, arbejdshæfte og en hjemmeside. Især er filmene med til at levendegøre, hvordan der virkelig ser ud i byen, og de giver genkendelighed til de i elevbogen ofte tæt-på-fotos af personer, hvor omgivelser og byens miljø ikke fremgår særligt tydeligt.
På film vises også, at for eksempel mobiltelefon i dag indgår som en del af den afrikanske hverdag, så eleverne ikke udelukkende - som elevbogen umiddelbart kan give indtryk af - opfatter ulande og Afrika som værende tilbagestående og udsigtsløse, men at der også her netop er håb og udviklingsmuligheder.
Brug "De magiske briller" og tidligere års titler om "årets ulandskalenderland" som et væsentligt led i undervisningens internationale dimension.