Vi lyver om vores økologiske indkøb - mest for os selv, vurderer Søren Askegaard, professor i forbrugsstudier.

Danskerne lyver om økologi

Omkring hver tredje adspurgte i en ny undersøgelse svarer, at de oftest køber økologisk eller frilandskød, når de køber ind. Det passer dog ikke med virkeligheden ude i supermarkederne. Vi lyver for os selv, fortæller professor i forbrugerkultur.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I undersøgelsen, som Forbrugerrådet står bag, siger 22 procent af de adspurgte jyder, 30 procent af sjællænderne og 36 procent af københavnerne, at de oftest køber økologisk eller frilandskød.

På baggrund af det resultat, må man antage, at en god del af det kød, der bliver langet over disken i danske supermarkeder, er økologisk. Men sådan er situationen imidlertid ikke. I hvert fald ikke hos Coop, der står bag supermarkeder som Kvickly, Irma, Fakta og Super Brugsen.

Her er kun godt en procent af det kød, der bliver langet over disken, økologisk. Det fortæller Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop til avisen 24 Timer.

"Der er kasseapparaterne altså et bedre sandhedsvidne end sådan en undersøgelse her", siger han om de adspurgte danskeres svar i Forbrugerrådets rundspørge.

Ifølge Søren Askegaard, der er professor i forbrugsstudier ved Syddansk Universitet, er forskellen i forbrugernes udsagn om egne vaner og så den praktiske virkelighed en klassiker indenfor forbrugskultur.

"Forskellen opstår, fordi vi ikke tænker på samme måde, når vi køber ind, og når vi rationaliserer. Når vi køber ind, så foregår det i høj grad på automatpiloten. Når vi så bliver spurgt om vores forbrug, så fortæller vi os selv den historie, vi gerne vil høre", siger han.

Vi snyder os selv Søren Askegaard vurderer, at de overdrevne forestillinger om økologiske indkøbsvaner til dels opstår på baggrund af et ønske om at fremstå socialt acceptabelt. Han mener dog ikke, at der er bevidst kalkulation eller dårlig samvittighed involveret. Forbrugerne får simpelthen påstanden til at passe inde i deres eget hoved.

"Det er som regel ikke en bevidst løgn. Når de adspurgte i undersøgelsen får spørgsmålet, kommer mange af dem simpelthen til at tænke tilbage på den gang, de købte noget økologisk kød. Netop fordi det var en særlig handling, så husker de det frem for alle de gange, de har købt ind uden at købe økologi", fortæller han.

Samtidig forbinder mange forbrugere tanken om købet af økologisk kød med noget positivt. De føler, de har gjort noget for naturen og dyrevelfærden. Dette er også med til at skubbe ideen om økologiske indkøbsvaner frem i den mentale indkøbskø, fortæller Søren Askegaard.

"Det handler egentlig mest om, at de lyver for sig selv. Det er en ide, der opstår på baggrund af personlige opfattelser af ideelle indkøbsvaner og så den samfundsmæssige diskurs om at fremme grøn adfærd", siger han.