Den sproglige dimension i alle fag

Den sproglige dimension i alle fag

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Man lærer sproget ved selv at bruge det" - så klart og enkelt siges det af en lærer i filmen. Med denne film har Marianne Rasmussen igen produceret en glimrende formidling af best practice. Denne gang med fokus på tosprogede elever.

I seks korte kapitler om den sproglige dimension i fagene kigger vi ind i fem klasser fra 1. til 9. i fagene dansk, matematik, natur/teknik, fysik og biologi på Sølystskolen i Silkeborg. Som et supplement til undervisningsscenarierne kommenterer elever og lærere løbende det, vi ser, og delagtiggør os i de fordele, de oplever.

Vi ser, hvordan lærerne ved aktivt at arbejde for, at fagenes sprog kommer til at indgå i elevernes eget ordforråd, styrker deres muligheder for at få det fulde udbytte af undervisningen. Teksterne åbnes, og begreberne konkretiseres. Lærerne har øje for, hvor eleverne er i deres sproglige udvikling.

Med dansk som andetsprog skrevet ind i samtlige fag i Fælles Mål 2009 får lærerne med dette materiale rigtig god inspiration til arbejdet. Den arbejdsindsats er der brug for, det viser den sidste Pisa København og det netop offentliggjorte OECD reviews of Migrant Education 2010. Filmen anbefales til alle, der underviser tosprogede elever, især faglærere.

Materialet kunne nemt kvalificeres med et lille hæfte, som kunne vedlægges filmen, så hovedbudskaberne fastholdes for lærerne. En oplagt opgave for Kitte Søndergaard Kristensen og Joan Hellqvist Madsen, som har indgået i udviklingen af dette inspirerende materiale.