Trine Juul blogger om medier i undervisningen og ny viden på skoleområdet.

Lærergerningen skal være det mest 'sexy' job i verden

For to år siden syntes hun, it var dødsygt. I dag står folkeskolen.dk's nye blogger Trine Juul Røttig bag et lærerfagligt diskussionsforum på Twitter.com og opfordrer lærere til at bruge nettet til at vise omverdenen deres faglighed.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den 40-årige lærer og magister i pædagogik og psykologi, Trine Juul Røttig, har en mission: "Lærerjobbet skal være det lækreste og mest 'sexy' job i verden," siger hun bramfrit. "Men for at vi kan komme derhen, er vi nødt til at gøre opmærksom på, hvad vores faglighed består af og vise, hvor kvalificerede beslutninger vi tager hver eneste dag." For Trine Juul Røttig er det sociale internetmedie Twitter.com blevet et vigtigt middel til at vise lærernes faglighed til omverdenen. Her har hun startet diskussionsforummet '#Skolechat,' hvor lærere, forskere og andre interesserede kan debattere lærerfaglige spørgsmål og udveksle erfaringer. "Jeg ville prøve at samle et netværk i Danmark omkring en faglig debat om skolen og skolepolitiske spørgsmål. Jeg var blandt andet blevet inspireret af at have fulgt svenske lærere, forskere og entreprenørers diskussioner af skolespørgsmål på Twitter. Den mangfoldige debat med forskellige muligheder og perspektiver blev jeg supertændt af," fortæller hun. It var 'dødsygt' Trine Juul Røttig har været aktiv på Twitter i halvandet år, og i sommer kulminerede det med oprettelsen af twitter-forummet '#Skolechat' og tilhørende hjemmeside, www.skolechat.dk. Desuden har engagementet i den lærerfaglige debat ført til en plads som blogger på folkeskolen.dk. For to år siden havde hun dog en helt anden opfattelse af it i folkeskolen. "Jeg har en søn på 16 som er meget optaget af it, nettet og sociale medier. Og det kunne jeg slet ikke forstå. Jeg har faktisk altid syntes, at it var dødsygt i sammenhæng med folkeskolen. Jeg kunne simpelthen ikke se pointen med hvorfor det skulle være fedt," fortæller hun. Med afsæt i sin søns interesse opsøgte Trine Juul Røttig forskellige kilder på nettet om mediers rolle i forhold til læring. Hun kom tilfældigvis forbi Twitter.com og fandt til sin overraskelse, at flere af de kilder, hun havde stiftet bekendtskab med, brugte Twitter som en platform til at diskutere pædagogiske og lærerfaglige emner. "Der åbnede sig en helt ny verden for mig, der viste, hvad it i skolen også kan, og hvilke muligheder, det åbner i forhold til læring, motivation, kreativitet og brobygning mellem elevernes hverdag og skolen," siger hun. Lærere skal vise deres evner for verden Trine Juul Røttigs initiativer har ført til, at Folkeskolen.dk har tilbudt hende muligheden for at være en af sitets faste, nye bloggere. "Det er fantastisk. For jeg synes, der er alt for få lærere i det offentlige rum, der viser, hvad vi kan, også i en samfundsmæssig sammenhæng. Det er lærerne, der ved, hvor skoen trykker, og hvor udfordringerne helt konkret er," siger hun. Hun håber, hendes blogindlæg kan inspirere andre lærere, og give dem ny viden, de ikke selv har tid til at lede efter. "Jeg vil rigtig gerne være et vindue ud af skolen. Hvad foregår der af videndeling lige uden for den hverdag, vi selv arbejder i? Hvad gør de i Sverige, hvad siger den nyeste amerikanske forskning? Jeg vil gerne fokusere på nogle af de spørgsmål, vi hver især går med, men som man måske ikke får talt specifikt nok om i hverdagen", siger hun. Alle kan være med til at chatte om skolen Twitter har givet Trine Juul Røttig mulighed for at komme i dialog med folk, hun ellers ikke ville have adgang til. Mødet med lærere, it-vejledere og andre fagfolk, der arbejder med læring, giver hende inspiration, og hun opfordrer til at udnytte internettet som vidensbank. "I stedet for at vi alle sammen hver især skal sidde og opfinde den dybe tallerken, kan vi i stedet 'kvalificere hinandens tallerkner' og dele vores viden, så vi ikke skal starte forfra hver gang. Ofte er det jo de samme problemstillinger, vi sidder med rundt omkring, både på individuelt og kommunalt plan," vurderer hun. Skolechatten har i øjeblikket omkring 30-40 faste brugere, men er åben for alle. For at kunne deltage aktivt i diskussionen, skal man dog have oprettet en Twitter-profil. Mens diskussioner på #skolechat primært finder sted onsdag aften, deler brugerne links til interessante undersøgelser på daglig basis. Emner som cooperative learning, nye lærerroller, samt mulighederne med it i undervisningen har været på dagsordenen.

 

Læs mere

Følg #skolechat påTwitter
Læs mere på Skolechat.dk

Læs Trine Juuls blog her.