Anmeldelse
Billedbøger
Stiktosset Mismodig
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Af Janne Hejgaard
Illustreret af Palle Schmidt
Hver bog er på 30 sider, 128 kroner
Modtryk
Disse to bøger er skrevet, for at børn skal lære at bearbejde og sætte ord på deres følelser. Hver bog indeholder et efterskrift på to sider til lærere, pædagoger og forældre.
I 'Stiktosset' bliver en pige uvenner med sin farmor. Hun går en tur og møder en dreng og en dame i et ishus. Hun bliver også uvenner med dem. Hun får en snak om livet med en hjemløs mand for til slut at blive trøstet af sin far.
I 'Mismodig' bliver en dreng ked af det, fordi hans forældre har været oppe at skændes. Han prøver at tale med sin storesøster om det, men det ender med, at hun driller ham, og han slår hende. Da hans mor prøver at rede trådene ud, stikker han af. Han får en snak om livet og det at være ked af det med en posedame, en gårdmand og til slut med sin far.
Tegningerne er på sin vis dækkende, men det virker nærmest nedslående med vrede og sørgmodige personer på alle sider.
En tudeprins og en arrigtrold kommenterer begivenhederne på de enkelte opslag. Det virker indimellem lidt muntert, men også for pædagogisk.
Der er gode oplæg til en snak om ord og deres betydning i bøgerne.
Forlaget anbefaler bøgerne til oplæsning for børn mellem fem og ni år og til selvstændig læsning fra ti år. Jeg har prøvet at læse bøgerne med tre elever fra børnehaveklassen, og de blev alle ukoncentrerede under oplæsningen. Teksten, der overvejende er holdt i dialogform, var for lang og for svær. Bøgerne er også alt for vanskelige til selvstændig læsning fra ti år.
Der er et misforhold imellem billedbogsformen, der appellerer til yngre børn, og det lidt abstrakte indhold.
Jeg mindes halvfjerdsernes børnebogslitteratur, der ofte handlede om voksnes problemer. Her er det overvejende børnenes følelser, der sættes i relief af voksne. Bøgerne skal lægge op til en samtale imellem børn og voksne, men den pædagogiske hensigt er alt for tydelig. Bøgerne mangler det kunsneriske løft, der gør det personlige alment.
Tove Kettner Heiberg